Wij zijn Blooming IT

Vorige week hebben wij een blogpost gepubliceerd met ons plan. Een van onze doelen is om niet alleen te kletsen, maar om echt iets te doen. Tijd om concreet te worden dus! We willen jullie daarom graag op de hoogte stellen van wat we tot nu hebben gedaan.

Het idee

Afgelopen zomer zijn Susan en ik Blooming IT gestart. We hebben het opgericht met het idee om studenten, en dan met name vrouwen, in de IT te behouden.
Het idee was om door middel van rolmodellen aan te tonen, “als zij het kan, kan ik het ook”. In samenwerking met de opleiding HBO-ICT van het Saxion en een groep van twaalf vrouwelijke rolmodellen hebben we een pilot opgesteld voor de eerstejaars studenten. Dit liep iets anders dan verwacht.

Start van de pilot

In september startte het nieuwe schooljaar en daarbij onze pilot. Samen met de rolmodellen hebben we in de eerste lesweek alle eerstejaarsklassen bezocht met de boodschap: hier zijn we dan; klaar om iedereen van (on)gevraagd advies te voorzien!
Elke les na onze introductiepraatjes zaten wij vol verwachting klaar achter de mailbox. De mailtjes zouden binnen stromen! Wie zit er nou niet te wachten op hulp van dit olijke duo?
Maar helaas, het bleef stil. We hadden met ons blinde enthousiasme niet voorzien dat studenten helemaal niet zitten te wachten op extra werk. "Uitzoeken wat ik wil na de studie?", "Leerdoelen opstellen?", "Ik heb net voor een studie gekozen! Dat wil ik allemaal niet."

Hergroeperen

Dit bleek dus niet te werken. Tijd voor een nieuw actieplan. We hebben samen met onze club van rolmodellen een aantal dagen georganiseerd waarbij de studenten langs konden komen bij de bedrijven van de rolmodellen. Een dag meelopen en beleven wat een Software Engineer, Product Owner of Devops Engineer op een dag doet.
Perfect (dachten wij), omdat ze in die tijd de keus voor de studierichting moesten opgeven. Het enige dat ze hoefden te doen, was zelf contact opnemen. Maar helaas, ook deze stap was te groot.

Richten op de doelgroep

Driemaal is scheepsrecht, dus opnieuw gingen wij om tafel. Dit keer niet met de rolmodellen, maar met de doelgroep. Door met de studenten te praten kwamen we erachter dat we ons assertiever moesten opstellen. De studenten vonden het eng een vreemde te mailen en iets te vragen. We moesten onszelf daarom eerst bekender maken bij de studenten. Vervolgens de bedrijven en rolmodellen naar het onderwijs toe brengen.
Dit resulteerde in onze eerste conferentie. Een groot succes, met maar liefst 70 studenten, 12 sprekers en een leuke netwerkborrel. We hebben veel positieve reacties en feedback ontvangen, juist van de studenten!

Kortom, het belangrijkste dat wij hebben geleerd is veel feedback vragen. Leuk dat wij van alles verzinnen, maar zit de doelgroep daar wel op te wachten? Veel experimenteren en niet ontmoedigd raken wanneer iets niet werkt. Uit de feedback blijkt dat ze wel op onze hulp zitten te wachten, ze weten het alleen nog niet altijd. Gelukkig zijn wij er om ze dat te vertellen! ;-)